Perillä!

Terveisiä Orangesta!

Kaikkien Singaporen kommelluksien jälkeen päästiin eilen aamulla vihdoinkin koneeseen kohteenamme Sydney! Lento kesti noin 8h ja sujui ongelmitta. Sydneyn kentällä iski jännitys, kun oli kuullut kauhutarinoita Australian tiukoista maahantulotarkastuksista ja tulleista. Kaikki sujui kuitenkin hyvin. Multa kysyttiin muutama kysymys joihin vastasin ja pääsin sitten virallisesti maahan.

Mun ensimmäisen hostperheen vanhemmat oli mua vastassa lentokentällä. Siitä sitten lähdettiin ajamaan kohti mun kotikaupunkia seuraavan vuoden ajan. Orangeen ajoi noin 4 tuntia. Pysähdyttiin matkalla syömään jonkun hotellin pubissa ja söin ensimmäisen ateriani Australiassa! Sydneyn läpi ajettaessa näin myös Harbour Bridgen ja Sydneyn oopperatalon.
Matkalla näin myös mun ekan kengurun, tosin kuolleena tien vieressä. Täällä kenguruja jää autojen alle vähän samalla tavalla kuin Suomessa peuroja tai vaikka mäyriä.

Täällä eletään kuulemma nyt myös vuoden pimeintä aikaa. Ihmettelin, kun jo kuudelta oli ihan pimeää. Ei kyllä silti haittaa mua, nimittäin tähdet näkyi tosi selkeästi ja kaupungin valot näytti upeilta pimeässä.
Täällä on nyt talvi. Öisin lämpötila ulkona tipahtaa pakkasen puolelle ja päivisin lämmintä on noin 10 astetta. Sisälläkin on ihan jäätävän kylmä. Kaikki kulkee sisällä kengät jalassa, koska lattiat on niin kylmät. Illalla mulla oli kolme peittoa päällä ja silti meinasi tulla kylmä! Kyllä täällä silti suomalainen selviää ihan hyvin.

Ensimmäiseen perheeseeni täällä kuuluu vanhempien lisäksi isosisko ja kissa nimeltä Misty. Kissa ei kuulemma oikein pidä kenestäkään, mutta katsotaan miten mun käy... Siskoa en vielä ehtinyt tapaamaan, ksoka nukuin jo eilen kun hän tuli kotiin. Tänään kuitenkin näen hänetkin!

Nyt odottelen yksin täällä kotona counseloriani (kummia), jonka kanssa mennään hoitamaan kouluasioita sekä puhelin ja pankkikortti kuntoon. Kaikki host perheestä on tällä hetkellä töissä. Illalla pääsen myös Orangen rotaryklubille tapaamaan rotareita.

Kielen kanssa ei ole vielä ollut suurempia ongelmia. Mulle on jo opetettu pari Australiassa käytettävää sanaa ja ilmaisua. Aksentin kanssa tulee pieniä ongelmia, etenkin jos nämä innostuu puhumaan oikein kunnolla ja aksentti voimistuu vielä entisestään. Onneksi mulle jaksetaan silti kärsivällisesti selittää uudestaan jos en ymmärrä. Ja toisaalta oon ollut täällä alle vuorokauden, joten ehdin oppia tässä vielä melkein vuoden!

takapihaa


Mun huone

Kommentit

Lähetä kommentti