Viikonloppu Sydneyssä

Viime viikonloppu käynnistyi aikaisin perjantaina. Mulla oli vapaapäivä koulusta, sillä lähdettiin aamulla vähän viiden jälkeen ajamaan kohti Sydneyä! Orangesta Sydneyyn ajoi vajaan neljä tuntia, joka kului yllättävän nopeasti.

Host siskollani Emmalla oli perjantaina aamulla valmistujaiset, jonka takia alunperin päädyttiin viettämään juuri tämä viikonloppu Sydneyssä. Emma valmistui siis yliopistosta ja seurattiin parin tunnin valmistujaisseremonia ennen kuin aloitettiin mun tutustuttaminen kaupunkiin.

Valmistujaisissa tapasin hostperheeni toisen tyttären, Sallyn, joka oli muutama vuosi sitten vaihdossa Ruotsissa ja asuu nykyään Brisbanessa. Emma jatkoi kavereidensa kanssa valmistujaispäivänsä viettämistä ja me muut suuntasimme hotellille Sydneyn keskustaan. Saapuessamme Sydney oli sateinen, mutta onneksi sää kirkastui päivän mittaa.

Jätettiin tavarat hotellihuoneeseen ja suunnattiin lounaalle sushille. Paikka on kuulemma Sydneyn paras jos haluaa hyvää sushia ja olen tästä kyllä samaa mieltä. Oli huippuhyvää! Tämä oli myös mun eka kerta tuollaisessa sushipaikassa, jossa sushit pyörii liukuhihnalla edessä ja siitä sitten valitaan mitä mieli tekee! Maistoin myös ensimmäistä kertaa ikinä rapua ja misokeittoa ja kaikki maistui niin hyvältä!

Sushilla

Sushin jälkeen lähdettiin vähän kiertelemään ympäriinsä. Sally ja hostvanhemmat etsivät Emmalle valmistujaislahjaa ja mä sain samalla katsella ympärilleni. Pysähdyttiin teelle pienelle tauolle, josta hajaannuttiin vähän eri paikkoihin. Hostäitini Ann vei minut katsomaan varmaankin koko Sydneyn tunnetuimpia nähtävyyksiä, oopperataloa ja Harbour Bridgeä. Oli aivan uskomatonta nähdä molemmat siinä aivan edessään, kun aikaisemmin oli nähnyt vain kuvia ja unelmoinut joku päivä olevansa itse siellä. Tässä kohtaa aurinko oli jo tullut esiin ja sain ihastella nähtävyyksiä ihanassa lämmössä. Paikallisille sää ei kuulemma ollut kovin lämmin, mutta musta tuntui ihan kuin olisi myöhäinen kevät tai vähän viileämpi kesäpäivä. Oli hassua, kun osalla ihmisistä oli toppatakki ja talvivaatteet päällä, kun taas osa kulki shortseissa ja t-paidassa.
Istuttiin vielä limppareille katselemaan maisemia ennen kuin lähdettiin takaisin hotellille päin.

bongasin myös Marimekko kaupan!! Torille?

Bongatkaa yks suomalainen turisti

oopperatalolla

Pyörähdettiin hotellilla vähän siistiytymässä ja lähdettiin sitten illalliselle vielä juhlistamaan Emman valmistujaisia hostperheen, parin Emman kaverin ja sukulaisen kanssa. Illastettiin jossakin hienossa kiinalaisessa ravintolassa ja ruoka oli jälleen ihan mahtavaa. Ruokalajeja oli niin monia erilaisia, etten edes muista kaikkea mitä maistoin, mutta kaikki oli todella hyvää.
Illalla päästyämme takaisin hotellille väsymys oli kova aikaisen aamun ja pitkän päivän jälkeen ja uni tuli äkkiä.

Seuraavana päivä aloitettiin aamupalapaikan metsästyksellä. Aamupalan jälkeen hajaannuttiin taas samaan kokoonpanoon kuin edellispäivänä. Minä ja Ann lähdettiin jatkamaan mun turistikierrosta. Käveltiin kaupunginosaan nimeltä The Rocks, joka on kuulemma vähän vanhempaa Sydneyä. Siellä kierreltiin kojuja ja pikkukauppoja, joita oli pystytetty kaduille. Löysin pari pinssiä rotarytakkiin ja näin ihan uskomattoman taiteilijan työssään. Hän maalasi spraymaaleilla aivan käsittämättömän hienoja kuvia.

spraymaalitaiteilija

Käveltiin Harbour Bridgen alta katsomaan oopperataloa vähän eri kulmasta ja sitten suunnistettiin parin mutkan kautta Harbour Bridgen päälle, josta oli jälleen näköalat oopperatalolle ja kaupunkiin. Nyt on siis nähty päänähtävyydet varmaan jokaisesta mahdollisesta kulmasta!

Harbour Bridgellä kävelemässä

Käytiin taas teellä pitämässä pientä hengähdystaukoa, tällä kertaa suloisessa kahvilassa nimeltä The tea cosy. Maistoin myös skonsseja (scones) eli aitoja teeleipiä hillon ja kerman kera, nam.

Muutaman taidegallerian sekä nykytaiteen museon kiertämisen jälkeen hypättiin lauttaan kohteenamme Manly beach. Manly beach on toinen Sydneyn tunnetuista rannoista Bondi beachin lisäksi. Aurinko paistoi ja oli hauskaa katsella surffareita nappailemassa aaltoja. Muutama rohkea oli uskaltautunut uimaankin viileähköön veteen, mä tosin vain kahlasin rantavedessä. Syötiin perinteiset fish&chips lounaaksi rannalla (nälkäisiä lokkeja uhmaten).
Lauttamatkalla takaisin Sydneyn keskustaan kuulin rakasta suomen kieltä, mutta en lopulta onnistunut paikantamaan muita suomalaisia.

Illallinen syötiin tällä kertaa jossakin espanjalaisessa ravintolassa. Pääsin käyttämään huikeita espanjan kielen taitojani tervehtiessäni ja kiittäessäni paikan omistajaa, joka oli ovella ottamassa meitä vastaan. Tilattiin ruoaksi erilaisia tapaksia, jotka oli jälleen herkullisia. Jälkkäriksi söin churroja dipattuna suklaaseen, ai että!

Sunnuntaina nukuttiin hieman pitempään kuin lauantaina ja luovutettiin hotellihuone. Sunnuntai oli myös Australiassa isänpäivä, joten toivotin myös omalle iskälle Suomeen hyvät isänpäivät. Aamupala/brunssi syötiin paikassa nimeltään Pancakes on the Rocks. Pannarit oli superhyviä! Ruoka Sydneyssä ei pettänyt kyllä kertaakaan! Aamupalan jälkeen lähdettiin ajamaan kotia kohti, tosin pienen makean välipysähdyksen kautta. Pysähdyttiin nimittäin Sydneyn olympiakylässä (täällä oli vuonna 2000 kesällä kesäolympialaiset), tosin ei urheilun merkeissä, vaan suklaafestivaalilla!
Festivaalialueella oli paljon eri suklaayrityksien ja brändien suklaisia tuotteita, joita ihasteltiin ja maisteltiin. Ann osti meille tuollaisia upeita herkullisen näköisiä kynttilöitä, saa nähdä raaskiiko niitä koskaan polttaa. Tuoksu on kyllä ihana! Itse valitsin vesimelonin tuoksuisen kynttilän.
Bongattiin myös joku kuuluisa australialainen kokki (Adriano Zumbo), josta en ollut ennen kuullut, mutta päädyin silti yhteiskuvaan hänen kanssaan.

Onnistuin syömään suklaamansikat extra sotkuisesti, oli hyviä silti!

Vähän suolaista naposteltavaa suklaan vastapainoksi, nam

Ei ensivilkaisulta uskoisi kynttilöiksi?

Minä, julkkiskokki ja Emma

Suklaisen iltapäivän jälkeen päästiin vihdoin kunnolla kotimatkalle. Viikonloppu oli aivan huikea ja Sydney valloitti mut kyllä täysin! Vaikka ehdittiinkin kierrellä ja nähdä vaikka mitä, silti jäi vielä niin paljon tutkittavaa! Onneksi mulla on tässä vielä aikaa palata Sydneyyn  vaikka useamminkin..!