Blue mountains

Viime viikonlopun vietin erään autralialaisen outbound tytön (tuleva vaihtari siis, lähdössä Belgiaan) ja hänen vanhempiensa kanssa Blue mountains vuorilla.
Reissu alkoi perjantaina (jälleen vapaapäivä koulusta). Ajettiin kaikessa rauhassa jutustellen ensimmäiseen majapaikkaan, pieneen vuorilla sijaitsevaan motelliin. Jätettiin tavarat huoneisiin ja lähdettiin suunnistamaan kohti ensimmäistä kohdetta: Three sisters. Three sisters, kolme siskoa, on tuollainen kivirivi, jolla oli ihan hauska tarina taustalla. Ihailtiin nähtävyyttä vähän joka suunnasta, käveltiin jopa ihan kivisiskosten viereen, ja näköalat olivat kyllä aivan uskomattomat!

three sisters

Suomen lippu hienosti väärinpäin, pikkuvikoja

minä, Jess ja Pete, perheen isä

three sisters taustalla

Lauantaina lähdettiin taas aamulla hyvissä ajoin liikkeelle. Pakattiin tavarat autoon ja ajettiin ensin katsastamaan lähistöllä oleva vesiputous. Sitten jatkettiin Scenic world nimiseen paikkaan, jossa meillä olikin vaikka mitä ohjelmaa! Koska oltiin aikaisin liikkeellä, saatiin nauttia näkymistä ja paikan tarjonnasta ennen kuin kunnon turistivyöry alkoi.
Scenic world tarjosi upeat näköalat, oli se sitten superjyrkkää rataa alas menevästä "junasta", parin kallion läpi menevästä lasipohjaisesta vaijerivaunusta tai ihan vaan kävellen. Jaloissa tuntui kyllä ihan kiitettävästi jo tämän scenic world seikkailun jälkeen, sen verran paljon oli ylämäkiä ja portaita!

junasysteemin kyydissä

tuonne scenic worldiin oli rakennettu tuollainen dinosauruskuja

kun ei vielä ole oikean hevosen selkään täällä päässyt, niin tällainen korvike löytyi

tässä ihmetellään lasilattiaa

Seuraavana kohteena meillä oli Jenolan caves. Ajettiin mutkaista ja kapeaa vuoritietä ylös ja lopulta alas luolastojen luokse. Siellä meillä oli majoitus kivassa hotellissa (ja ainoassa mahdollisessa majapaikassa muutaman kymmenen kilometrin säteellä), vähän lisää kävelyä ja seikkailua ympäriinsä (nähtiin muun muassa tosi nätti turkoosi lampi) ja luolakierros. Luolassa mun lemppari oli ehdottomasti sellainen kaunis joki ihan siellä luolan pohjalla. Kaukaa joki näytti aivan hiekalta, mutta lähempää katsottuna se oli kauniin vaaleansininen.
Luolasta poistuttuamme käytiin hotellin ravintolassa illallisella ja sen jälkeen mentiin vielä ulos, sillä yritimme löytää opossumeja. Yritettiin houkutella opossumeja esiin banaaneilla, mutta ei tällä kertaa onnistanut. Sen sijaan bongattiin kuitenkin vompatti ihan villinä ja elävänä luonnossa, eikä eläintarhassa tai elottomana tien vieressä, kuten olin niitä aikaisemmin nähnyt. Se oli hienoa!
Ennen nukkumaanmenoa pelailtiin vielä muutamat uno-pelit, ja sitten maistuikin uni ja kunnolla.

Tässä ollaan lounastauolla. Vitsailtiin aina, että heidän autonsa on vähän kuin transformer, kun oli kaikki luukut auki joka suuntaan.

minä ja Jess kävelemässä Jenolan caves majapaikkaan

vähän käsitystä luolajoesta, vaikka luonnossa se olikin vielä nätimpi

luolissa

Illallisella

opossumijahdissa

unoa pelailemassa

Sunnuntaina otettiin suunnaksi Kanangra walls ja falls ja mitä kaikkea siellä nyt sitten olikaan! Ensin käveltiin pitkät portaat alas (ja lopulta tietty myös ylös, aikamoista jalkatreeniä oli kyllä koko viikonloppu, sen arvoista kyllä!) hienon vesiputouksen luokse. Tämä kyseinen vesiputous oli yksi mun lempparijutuista koko viikonlopussa, se oli vaan niin kaunis!
Sitten käveltiin toinen vähän pidempi lenkki, jonka kohokohtana oli jyrkän kallion reunalla istuskelu ja henkeäsalpaavien maisemien ihastelu. Tuli taas niin onnekas olo siellä maailman huipulla keikkuessa, ainutkertainen ja kaunis kokemus.

reipas retkeilijä!!

tuolla toisella puolella kallion reunalla istuskeltiin, varovasti tietenkin

huomatkaa Jessin hieno kärpäshattu, sellaiselle olisi ollut välillä tarvetta! Täällä on ihan älyttömästi kärpäsiä

korkeanpaikankammoinen Ronakin uskaltautui reunalle

pientä taukoa pitämässä portaita ylös noustessa

Väsynein jaloin jaksettiin juuri ja juuri tallustella alas kalliolta ja pidettiin lounastauko ennen kuin otettiin suunnaksi koti. Kotimatkalla pysähdyttiin vielä vähän jalkoja vilvoittelemassa tuollaisessa nätissä joessa, sekä välipalaa syömässä.

tässä hankkiudun kengistä eroon

meidän mielestä tää kuva on ihan kamala mutta ihan paras samaan aikaan!

tässä reissun viimeisiä hetkiä, alkoi jo vähän väsyttää kaikkia

Tämä perhe, joka mua kuskasi nyt kuluneen viikonlopun ympäriinsä, oli myös aivan ihana ja tietenkin kiittelin heitä sitten vuolaasti viikonlopun päättyessä. Parin viikon päästä kun näen heidät taas, vien vielä kiitoksena muumiteetä ja marimekkokortin, he kuitenkin ottivat aikaansa ihan minua varten. Ihania ihmisiä!